Διονύσης Καλαματιανός: «Προοπτική για τον αγροτικό κόσμο της Ηλείας»
19 Μαΐου - 10:07 Τοπικά
Σημεία από την τοποθέτηση του Γραμματέα της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Διονύση Καλαματιανού, στο Regional Growth Conference.
Για την κατάσταση του πρωτογενούς τομέα στην Ηλεία, ανέφερε:
«Δυστυχώς, ο πρωτογενής τομέας βρίσκεται σε φάση υποχώρησης. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει, είναι πολλά και γνωστά:
- Κόστος παραγωγής: οι τιμές στο κόστος ρεύματος, καυσίμων και αγροεφοδίων έχουν φτάσει στα ύψη. Την ίδια στιγμή, το αγροτικό εισόδημα παραμένει καθηλωμένο. Αυτό συμβαίνει εξαιτίας και της πολύ χαμηλής αγοραστικής δύναμης των πολιτών.
- Χρέη: συσσωρεύονται στον αγροτικό κόσμο, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν οι περιουσίες και οι παραγωγικές γαίες από τους πλειστηριασμούς, τα funds και τις τράπεζες.
- Ζημιές στις καλλιέργειες που οφείλονται και στην κλιματική αλλαγή: πολλοί παραγωγοί βλέπουν την παραγωγή τους να καταστρέφεται και τις αποζημιώσεις είτε να καθυστερούν είτε να μην ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες, ακόμα και να μη δίνονται καθόλου.
- Προβληματικές αγροτικές επιδοτήσεις: το ζήτημα του ΟΠΕΚΕΠΕ και των επιδοτήσεων είναι ένα τεράστιο πρόβλημα. Καταγράφονται καθυστερήσεις, με τις πληρωμές να είναι κάθε χρόνο όλο και χειρότερες.
- Ελλιπείς και απαρχαιωμένες υποδομές: τα φράγματα του Αλφειού και του Πηνειού μετράνε πολλές δεκαετίες ζωής, δίχως να αναβαθμιστούν. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, το 2019 εξασφάλισε χρηματοδότηση για τον εκσυγχρονισμό του φράγματος Πηνειού, όμως, 6 χρόνια μετά, ακόμα περιμένουμε το έργο να τρέξει. Επίσης, είναι το ζήτημα της υπογειοποίησης του αρδευτικού δικτύου. Και πάλι, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, εγκρίθηκε χρηματοδότηση το 2019 για την υπογειοποίηση του ΤΟΕΒ Γαστούνης. Από τότε έως και σήμερα, τίποτα δεν έχει γίνει σχετικά με την υπογειοποίηση του συνόλου του αρδευτικού δικτύου στην Ηλεία.
- Έλλειψη σιδηρόδρομου: η Ηλεία πρέπει να συνδεθεί με το σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο στην Ελλάδα, αλλά και στην Ευρώπη, ώστε να μεταφέρονται τα ποιοτικά προϊόντα που παράγονται στον τόπο μας. Ασφαλώς, μια αναπαλαίωση του παλαιού δικτύου, δεν επαρκεί. Επαναλαμβάνω ότι χρειάζεται σύγχρονος σιδηρόδρομος.»
Για τις βασικές παρεμβάσεις που απαιτούνται προκειμένου να ενισχυθεί ο αγροτικός κόσμος της Ηλείας, σημείωσε:
«Χρειάζεται ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα στήριξής του, με γνώμονα τη βιωσιμότητα και τη δικαιοσύνη στον πρωτογενή τομέα. Πρέπει να τεθεί σε προτεραιότητα η προστασία της αγροτικής περιουσίας, με ενίσχυση των δημόσιων πολιτικών στη βάση της αποκέντρωσης. Αυτό θα γίνει με φθηνή, πράσινη ενέργεια και δημόσια διαχείριση του νερού, ώστε να υπάρχουν χαμηλά τιμολόγια. Βεβαίως, πρέπει να βρεθεί λύση και για τον μεγάλο βραχνά του χρέους. Για αυτό απαιτείται να διαφυλαχτεί η πρώτη κατοικία, η επαγγελματική στέγη και η αγροτική γη. Αντικατάσταση, λοιπόν, του πτωχευτικού κώδικα που ψήφισε η κυβέρνηση της ΝΔ.
Σχετικά με τη μείωση του κόστους παραγωγής: χρειάζονται παρεμβάσεις για μείωση τιμών στην ενέργεια και στα καύσιμα, στο περιθώριο κέρδους στα αγροεφόδια. Επίσης, απαραίτητη κρίνεται και η θέσπιση μηχανισμού ελέγχου για την πορεία της τιμής από το χωράφι στο ράφι, σε συνδυασμό με την πάταξη των φαινομένων “ελληνοποίησης”. Σε ότι αφορά την ανθεκτικότητα στην κλιματική κρίση, διαρκώς επισημαίνουμε την ανάγκη για αναθεώρηση του κανονισμού του ΕΛΓΑ στις σύγχρονες απαιτήσεις και προκλήσεις. Όπως επίσης και την ανάγκη για προκαταβολές στις μεγάλες καταστροφές.
Επιπλέον, για την Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΚΑΠ): δυστυχώς, οι αγρότες μας πληρώνουν τα λάθη της κυβέρνησης στον σχεδιασμό της. Και αυτό φαίνεται στις πληρωμές των αγροτικών επιδοτήσεων. Σε κάθε περίπτωση, χρειάζεται να αποκατασταθεί η διαφάνεια και η λειτουργικότητα στον ΟΠΕΚΕΠΕ. Όπως επίσης και να υπάρξουν διορθωτικές παρεμβάσεις στην ΚΑΠ, στον βαθμό, βεβαίως, που αυτό είναι εφικτό. Παράλληλα, πρέπει, επιτέλους, να δρομολογηθούν και οι απαραίτητες υποδομές. Χωρίς σύγχρονες εγγειοβελτιωτικές υποδομές, χωρίς αυτοκινητόδρομους, χωρίς σύγχρονο σιδηρόδρομο, πως θα παραχθούν και θα μεταφερθούν τα προϊόντα;
Όλα αυτά συνδέονται με ένα νέο παραγωγικό μοντέλο, που θα σέβεται το περιβάλλον και θα προωθεί τη διασύνδεση της αγροτικής παραγωγής με τον τουρισμό και την τοπική μεταποίηση.»