Μύθοι και Αλήθειες για τον Επαγγελματία Φωτογράφο.

24 Ιουλίου - 17:34 Τοπικά

10 ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟ

Ο επαγγελματίας φωτογράφος δεν πληρώνεται μόνο για το τελικό προϊόν που είναι η φωτογραφία, αλλά και για τον χρόνο του όπως και για την εμπειρία του.

Οι περισσότεροι άνθρωποι, έχοντας στο μυαλό τους την εικόνα του επαγγελματία φωτογράφου, πιστεύουν πως το μόνο που κάνει είναι να σπαταλά μερικές ώρες και να πατάει τα κουμπιά της μηχανής του. Αλλά αυτό είναι πολύ μακριά από την πραγματικότητα. Η δουλειά που φαίνεται πως διαρκεί 2 ώρες, όχι μόνο τελειώνει εκεί αλλά έχει πολύ μεγαλύτερη συνέχεια. Γι’ αυτό θα προσπαθήσουμε να το αναλύσουμε, εξηγώντας κάτι που είναι παρεξηγημένο.

1. Χρόνος.
Μπορεί να το βλέπεις σαν μια δίωρη απασχόληση, αλλά αυτό που δεν σκέφτεσαι είναι ο χρόνος που χρειάζεται: να προετοιμαστεί, να φτάσει στο ραντεβού του, να εναρμονιστεί με τον πελάτη του και να τον ψυχολογήσει, να εκτιμήσει την κατάσταση και το περιβάλλον της φωτογράφισης, να κάνει τη δουλειά του σωστά, να μεταφέρει τα αρχεία του στον υπολογιστή του με τάξη και να τα επεξεργαστεί, να οργανώσει λεπτομερώς το σύνολο των εργασιών του προκειμένου να έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα, να παραγγείλει τα υλικά που χρειάζεται, να τα ταξινομήσει, να δουλέψει γρήγορα αλλά και με σύστημα. Πέρα από αυτό, πρέπει να έχει πάντα ενημερωμένο το επαγγελματικό του προφίλ, να επικοινωνεί με τον πελάτη ή με νέους πελάτες του και να συναντιέται μαζί τους για να συζητήσουν το ενδεχόμενο συνεργασίας ή ανάθεσης εργασιών, να έχει οργανωμένο το χώρο εργασίας του με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Ιδιαίτερα όσον αφορά στην επεξεργασία που χρειάζεται για να αποδώσει στην τελική φωτογραφία το επιθυμητό αποτέλεσμα, ο χρόνος που χρειάζεται τον βγάζει τις περισσότερες φορές εκτός προγράμματος. Ειδικά όταν η δουλειά που έχει να διεκπεραιώσει είναι ένας γάμος.

2. Εξοπλισμός
Ο επαγγελματίας φωτογράφος δεν συμβιβάζεται με την ποιότητα του εξοπλισμού του. αγοράζει πάντα επαγγελματικό εξοπλισμό, ξοδεύει χιλιάδες επί χιλιάδων ευρώ προκειμένου να έχει ό,τι του χρειάζεται (τα τελευταία μοντέλα φωτογραφικών μηχανών, εξοπλισμός φωτισμών για κάθε περίσταση, εξοπλισμός studio και άλλα πολλά). Εκτός αυτών, αγοράζει τα προγράμματα που χρησιμοποιεί για το postprocessingκαι βέβαια εξελιγμένα συστήματα αποθηκευτικών μέσων (κάρτες μνήμης, σκληρούς δίσκους κλπ).

3. Επιχειρείν
Ο επαγγελματίας φωτογράφος, συμμετέχει σε σεμινάρια και workshops, σε φωτογραφικές κοινότητες / συλλόγους, που τον βοηθούν να ανοίγει τους δημιουργικούς και κοινωνικούς του ορίζοντες και του δίνουν την δυνατότητα να προβάλλει τη δουλειά του. Είναι υποχρεωμένος να πληρώνει τις συμμετοχές του με υψηλά ποσά για να μπορεί να παρακολουθεί όλα αυτά, πληρώνει για την συμμετοχή του σε λογαριασμούς φωτογραφικών υπηρεσιών μέσω ιντερνέτ, για την κατασκευή ιστοσελίδας της επιχείρησής του, πολλές φορές ακόμα και δικηγόρους για θέματα που προκύπτουν (π.χ. περιπτώσεις πνευματικών δικαιωμάτων), και τέλος πολύ απλά, πληρώνει για το ενοίκιο της επιχείρησής του και όλα τα πάγια έξοδα που η ενοικίαση ενός επαγγελματικού χώρου συνεπάγεται.

4. Ικανότητες
Ο επαγγελματίας φωτογράφος, εκτός του ότι είναι καλός στη δουλειά του, πρέπει να είναι Διευθύνων Σύμβουλος της επιχείρησής του, Σύμβουλος Μάρκετινγκ, Οικονομικός Σύμβουλος, πωλητής, παραγωγός, αγοραστής, διαπραγματευτής, οδηγός, γνώστης του διαδικτύου και ηλεκτρονικών προγραμμάτων, πολλές φορές δε, πρέπει να γίνει και διακοσμητής, στυλίστας, διοργανωτής και τόσα άλλα. Μέσα από όλα αυτά, διατηρεί ένα υψηλό επαγγελματικό προφίλ που του επιτρέπει να βρίσκεται πάντα στην πρώτη γραμμή.

5. Συμβιβασμοί
Ο επαγγελματίας φωτογράφος ΔΕΝ συμβιβάζεται. Παρέχει πάντοτε το καλύτερο που μπορεί. Δεν αρνείται κανενός είδους ανάθεση εργασίας. Μπορεί – και πρέπει – να ταξιδέψει σε οποιοδήποτε μέρος για να διεκπεραιώσει την εργασία που του έχει ανατεθεί, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να μεταφέρει και τον εξοπλισμό που κρίνει απαραίτητο για να έχει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Ξοδεύει τον πολύτιμό του χρόνο για τον πελάτη του. Δύσκολα έχει ελεύθερο χρόνο και άνετη προσωπική ζωή. Τον περισσότερο χρόνο της μέρας, τον καταναλώνει πάνω στη δουλειά του. Είναι αδύνατον να αναλάβει πάνω από μια δουλειά την ίδια στιγμή, ενώ είναι σχεδόν αδύνατο να κάνει και δεύτερη δουλειά για να αυξήσει το εισόδημά του.

6. Τεχνολογία
Ο επαγγελματίας φωτογράφος πρέπει να έχει τον εξοπλισμό του πάντα σε ετοιμότητα και αυτό σημαίνει πως πρέπει να δουλεύει πάντα σωστά. Εκτός αυτού, είναι υποχρεωμένος να παρακολουθεί την τεχνολογία και την εξέλιξη των ψηφιακών μέσων της εικόνας. Πρέπει να βρίσκει τον καλύτερο τρόπο ώστε να εξυπηρετεί όσο το δυνατόν καλύτερα τις ανάγκες του πελάτη του. Ο εξοπλισμός του δεν είναι ο ίδιος με ενός «χομπίστα». Χρησιμοποιείτηνκαλύτερητεχνολογίαπουμπορείνατουπροσφερθεί.

7. Εμπειρία
Ο επαγγελματίας φωτογράφος έχει ένα τρομερό αβαντάζ που τον κάνει να ξεχωρίζει αμέσως: την εμπειρία του. Είναι σε θέση να γνωρίζει μεγάλο αριθμό πραγμάτων που μπορούν να φανούν χρήσιμα τόσο στον ίδιο, όσο και στον πελάτη του. Μπορεί να συμβουλέψει τον πελάτη του για το καλύτερο, το οικονομικότερο ή το πρακτικότερο μέρος του θέματος που τον απασχολεί. Ξέρει τι θα πετύχει και τι μπορεί να πάει λάθος.

8. Μοναδικότητα και Ποιότητα.
Ο επαγγελματίας φωτογράφος έχει το δικό του προσωπικό στυλ φωτογράφισης ενώ ταυτόχρονα έχει ένα ευρύτατο πεδίο σε τρόπους λήψης και τεχνικών. Ξέρει πώς να εκμεταλλεύεται τις συνθήκες προκειμένου να παρουσιάζει πάντοτε κάτι «φρέσκο». Όσο για την ποιότητα των φωτογραφιών του, αυτή είναι πάντοτε εξαιρετική, τόσο από τεχνικής πλευράς όσο και από καλλιτεχνικής.

9. Απόδοση
Στον επαγγελματία φωτογράφο ισχύει μια αρχή: «Ο,τι πληρώνεις παίρνεις». Ο πελάτης του είναι σίγουρος πως αυτό που έχει πληρώσει, αξίζει και με το παραπάνω στο θέμα της ποιότητας. Και οι δύο επίσης γνωρίζουν πως, είναι σχεδόν μηδενικό το ενδεχόμενο «λάθους», δεν γίνεται να επαναληφθεί το ίδιο θέμα και να φωτογραφηθεί ξανά, όπως και το ότι ο πελάτης εμπιστεύεται απόλυτα την κρίση του επαγγελματία προκειμένου να αποφύγει οποιαδήποτε αποτυχία.

10. Βοηθοί και συνεργάτες
Ο επαγγελματίας φωτογράφος μπορεί να έχει μια μικρή ομάδα συνεργατών και βοηθών, που του εξασφαλίζουν την επιτυχία στο τελικό αποτέλεσμα. Εννοείται ότι όλοι τους, πληρώνονται από τον ίδιο για τις υπηρεσίες που του προσφέρουν.

Έτσι λοιπόν, την επόμενη φορά που θα περάσει από το μυαλό σας η σκέψη «γιατί να πάω σε επαγγελματία αφού θα πληρώσω περισσότερα», σκεφθείτε όλα τα παραπάνω.

10 ΜΥΘΟΙ ΠΟΥ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΠΙΣΤΕΥΕΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟ

Ο επαγγελματίας φωτογράφος κάνει μια δουλειά που κατ’ αρχήν είναι διασκεδαστική και δημιουργική, τόσο για τον ίδιο όσο και για τον πελάτη του. Συχνά – αν όχι πάντα – ο κόσμος δεν παίρνει στα σοβαρά τον ρόλο του επαγγελματία. Ας δούμε τι σκέψεις κάνει.

1. «Όλα τα κάνει με το πάτημα ενός κουμπιού»
– Όχι! Όλα τα κάνει με το μυαλό του. Εκεί βρίσκονται οι εικόνες πριν γίνουν φωτογραφίες, με το μυαλό του «βλέπει» τη φωτογραφία πριν την τραβήξει, μπορεί να αναλύσει το φωτισμό, τη σύνθεση και να ανακαλύψει την σωστή γωνία, μπορεί να εκτιμήσει το σωστό διάφραγμα και ταχύτητα που χρειάζεται για να «εμφανιστεί» η φωτογραφία, να έχει την κατάλληλη φωτογραφική μηχανή και φακό, και τόσα άλλα που κάποιος που δεν γνωρίζει δεν μπορεί καν να σκεφτεί!

2. «Στους φίλους θα χρεώσουν λιγότερα ή και τζάμπα»
– ‘Όχι! Έχουν επενδύσει πολλά χρήματα (όσο ένα καλό αυτοκίνητο ή και περισσότερο κάποιες φορές). Πώς θα μπορέσουν να τα αποπληρώσουν;

3. «Άμα έχεις καλή μηχανή, μπορείς να βγάλεις και καλές φωτογραφίες»
– Όσο καλή κουζίνα και να έχεις, μπορείς να γίνεις master chef;

4. «Τον γάμο μου μπορεί να τον «τραβήξει» και ένας φίλος»
– Ο φίλος σας μπορεί να κάνει κάποιες πρόχειρες λήψεις (snaps) στον γάμο σας, και θα πρέπει να τραβήξει πολλές για να βρεθούν μερικές καλές, αλλά δεν θα είναι σε καμία περίπτωση επαγγελματικού επιπέδου.

5. «Δεν έχει το δικαίωμα να τραβά φωτογραφίες σε δημόσιους χώρους
– Ο επαγγελματίας φωτογράφος που βρίσκεται σε κάποιον δημόσιο χώρο, βάση Νομοθεσίας, μπορεί να τραβήξει ό,τι θελήσει. Το ερώτημα τίθεται για το αν και με ποιόν τρόπο έχει το δικαίωμα να δημοσιεύσει τις φωτογραφίες του. Ο Νόμος αναφέρει σαφώς ότι δεν του επιτρέπεται π.χ. με την δημοσιοποίηση των φωτογραφιών του, να προσβάλλει την προσωπικότητα του φωτογραφιζόμενου προσώπου.

6. «Εξαιρετική φωτογραφία! Θα πρέπει να είναι επεξεργασμένη στο Photoshop!
– Οι περισσότεροι επαγγελματίες φωτογράφοι, είναι ικανοί με την λήψη της φωτογραφίας να αποτυπώσουν ακριβώς αυτό που θέλουν. Αυτή είναι και η ικανότητά τους που τους ξεχωρίζει από όλους τους άλλους. Γι’ αυτόείναιεπαγγελματίες. Γι’ αυτό έχουν σπουδάσει ή έχουν ξοδέψει χιλιάδες ώρες με το μάτι καρφωμένο στο «ματάκι» της μηχανής τους. Βέβαια, όταν τίθεται θέμα καλλιτεχνικής απεικόνισης ή η φωτογραφία χρίζει ανάγκης ενός συγκεκριμένου ύφους και ατμόσφαιρας, σίγουρα γίνεται κάτι παραπάνω, μέσα στα πλαίσια της επαγγελματικότητας και της σωστής χρήσης της επεξεργασίας. Και δεν γίνεται ΜΟΝΟ με το Photoshop!!

7. «Ο «τάδε» βγάζει καλύτερες φωτογραφίες από αυτόν»
– Ο καθένας επαγγελματίας φωτογράφος, έχει δικό του προσωπικό στυλ και ύφος παρουσίασης των φωτογραφιών του. Είναι καθαρά υποκειμενικό λοιπόν το ζήτημα και πάντοτε αφορά τον ίδιο ως δημιουργό, αφού μόνο αυτός καθορίζει τον τρόπο που θέλει να αποτυπώνει τις φωτογραφίες του. Άρα, ναι μπορεί ο «τάδε» να βγάζει «καλύτερες» φωτογραφίες, αλλά σε σύγκριση με ποιόν; Μήπως τελικά το γούστο είναι αποτέλεσμα και γνώσης;

8. «Κάντε του παζάρια»
– Τα παζάρια είναι της κουλτούρας μας αναπόσπαστο κομμάτι. Ποτέ όμως δεν το ρακάνουμε και ποτέ δεν θεωρούμε δεδομένο ότι όσο πιέζουμε τον επαγγελματία να «κατεβάσει» την τιμή των υπηρεσιών του, έχει το περιθώριο να το κάνει. Μπορούμε να ζητήσουμε «μια καλύτερη τιμή» αλλά μόνο αυτός γνωρίζει το όριο που μπορεί να φτάσει.

9. «Ξέρω κάποιον που παίρνει χαμηλότερες τιμές»
– Ναι, ναι!! Όλοι έχουμε μια εναλλακτική λύση, όλοι ξέρουμε «κάποιον» φίλο ή έχουμε έναν συγγενή που θα μπορούσε να μην μας χρεώσει το 1/3 από την τιμή ενός επαγγελματία φωτογράφου! Το κριτήριο θα έπρεπε να ήταν ένα και μοναδικό προκειμένου να σκεφθούμε καν ένα τέτοιο ενδεχόμενο: Το επάγγελμα του φωτογράφου, είναι ένα από τα ακριβότερα επαγγέλματα. Το σίγουρο λοιπόν είναι ότι θα πάρεις ό,τι πλήρωσες. Αποκλείεται να βρεθεί κάτι ενδιάμεσο. Εάν θέλεις βέβαια να προσλάβεις ή να βρεις έναν «φθηνότερο», – ακόμα και αν είναι επαγγελματίας-, πρέπει να μπορείς να εκτιμήσεις τη δουλειά που ο καθένας θα σου προσφέρει. Προ πάντων όμως, μην το χρησιμοποιείς ως «πίεση» προς τον επαγγελματία (ή τον συνάδελφό του) προκειμένου να γλιτώσεις κάποια χρήματα. Όσο λιγότερα πληρώσεις, τόσα λιγότερα θα πάρεις. Και καμιά φορά, πολύ πιο λίγα και από τα λιγότερα!

10. «Θα μπορούσα να γίνω καλύτερος από εσένα εάν τραβούσα τόσο συχνά όπως εσύ!»
– Λοιπόν; Ποιός σε σταματάει; Άρπαξε μια φωτογραφική μηχανή στο χέρι ή απλά το κινητό σου τηλέφωνο για αρχή, και ξαμολήσου να τραβάς φωτογραφίες. Αφού πιστεύεις ότι μπορείς, πρέπει να το κάνεις. Αλλά θα πρέπει να προσπαθήσεις πολύ μέχρι τελικά να πείσεις τον εαυτό σου αν τελικά μπορείς ή δεν μπορείς να γίνεις καλύτερος. Μέχρι εκείνη τη στιγμή, εγώ θα έχω φτάσει σε κάποιο άλλο επίπεδο. Θυμήσου την παροιμία λοιπόν και ξεκίνα: «Όταν εγώ γύριζα, εσύ πήγαινες». Το ζήτημα είναι να θες να φτάσεις κάπου επειδή το αγαπάς και όχι για να ξεπεράσεις κάποιον άλλον.

Είναι καιρός να επανεξεταστούν κάποια πρότυπα που έχουν δικαιολογημένα ή αδικαιολόγητα παγιωθεί για τον επαγγελματία φωτογράφο. Ο σημερινός επαγγελματίας έχει εξελιχθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό. Όλα τα παραπάνω που αναφέρονται στο άρθρο, είναι μια πραγματικότητα, έστω και αν ακόμα χρειάζεται πολύ δουλειά για να φτάσουν όλοι μα όλοι οι επαγγελματίες εκεί.
Σε αυτό απαιτείται πολιτική βούληση, οργάνωση από τους επίσημους φορείς που οφείλουν να προστατεύουν το επάγγελμα και τον επαγγελματία και βέβαια και ενημέρωση της κοινωνίας σε σταθερή βάση προκειμένου να εξηγηθούν οι όποιες απορίες, να φωτιστούν τα όποια σκοτεινά σημεία και να αρχίσει ηα αντιμετωπίζει τον επαγγελματία ακριβώς όπως αυτός είναι.

Ο Σύλλογός μας, όντας ο πρώτος Σύλλογος που έχει ποτέ υπάρξει στην Ηλεία, αγκαλιάζοντας πρώτα-πρώτα όλους τους επαγγελματίες, καταργώντας τις διαφορές και καλλιεργώντας ένα κλίμα συνεργασίας και αλληλεγγύης, έχει καταφέρει μέχρι στιγμής και δεδομένης της όλης αρνητικής κατάστασης που αντιμετωπίζει, να προβάλλει τα θέματα που ζητούν επίμονα επίλυση και να επιζητά λύσεις.

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΦΩΤΟΓΡΑΦΩΝ ΗΛΕΙΑΣ «ΦΩΤΑΚΤΙΣ»

Περισσότερα Νέα